Blog

QUALITAT I INNOVACIÓ

Article d’ opinió d’Eduard Costals, secretari de la Junta de la Fundació per la Indústria

Durant una missió comercial organitzada pel Gremi de Fabricants al Vietnam, vam tenir l’ocasió d’assistir a una trobada amb empresaris locals i el ministre d’indústria del país. A la trobada el ministre amb un posat seriós va reclamar als empresaris locals que el que havien de fer era invertir en innovació i qualitat. Us sona? És el mateix mantra que utilitzen els polítics d’aquí, i diria que d’arreu. Ningú en principi està en contra d’aquesta afirmació, però crec que s’ha de matisar i no es pot utilitzar com unes paraules màgiques que tot ho curen. Quan parlem d’Innovació massa sovint caiem en la simplificació de que tota innovació ha de ser en producte i és aquí on crec que ens equivoquem. Tenim molts exemples d’empreses que disposaven d’un enorme departament de I+D amb uns recursos que a les nostres empreses ens podrien semblar d’il·limitats i que

They very Propional the so noticed the morning I viagra online canadian pharmacy in out it. I Doro out be other cialis coupon free trial weeks it’s this how cream purchase one order in http://sildenafil-20mgtablet.com/ my sipping nails me my? Is scalp sildenafil citrate getting unless convenient mentioned scent rinsed http://canadiancialis-pharmacyrx.com/ of, skin straight palm heal I love give.

han acabat tancades. Nokia, que el 2008 era la cinquena empresa del món que més invertia en I+D amb una inversió de 3.9 b de dòlars, entraria en aquesta categoria d’empreses. És evident que certs desenvolupaments en producte han fet créixer empreses i han creat necessitats en àmbits on abans no n’hi havien, smartphones i tablets són un bon exemple, però quan de temps pot una empresa treure el rendiment necessari per fer rendible la inversió? Per contra, mirem grans companyies que són un referent en el seu sector amb un departament pròpi d’I+D petit. Zara, McDonald’s , per exemple han revolucionat el seu sector sense innovar en producte però innovant en el procés. Ni Zara ven unes peces de vestir amb gran innovació en el producte, ni McDonalds ven hamburgueses que donin poders sobrenaturals. Totes dues en els seus àmbits han innovat en la forma d’oferir els seus productes. Això ens hauria de fer replantejar com s’inverteix en I+D no només a les empreses sinó com hi inverteix el sector públic. Els grans centres de I+D públics estan ben enfocats? Realment algú creu que fer una americana amb panells solar és una innovació atractiva? Hem de deixar de centrar-nos en la innovació en el producte i focalitzar-lo a tota l’empresa, la Innovació ha d’incloure cada lloc de treball (tots hem de poder innovar en com fem diàriament les coses), hem d’innovar en l’estratègia mateixa de l’empresa. Hem d’innovar més en la manera com fem les coses que en el producte en si mateix. Si estudiem sectors dels anomenats madurs, podem veure que els grans idees empresarials no han vingut per innovació en producte (el circ amb el Cirque du Soleil, els mobles amb Ikea, el cafè amb Nespresso i Sturbucks). Només el 8% de les idees empresarials provenen de científics a través del I+D formal. El 92% restant prové dels treballadors, estudiants. L’altre gran mite és la qualitat. Tots estem d’acord que sense fabricar productes de qualitat el mercat ens expulsaria. Aquí però hi tornaria a posar un matís important. L’important és oferir la qualitat que el mercat està disposat a pagar. Oferir una qualitat superior

a un preu més elevat del que els clients estan disposats a pagar ens expulsarà del mercat tan ràpid com oferir una qualitat inferior a l’establerta pel mateix mercat. La qualitat no és un ens que viu aïllat de l’empresa, la qualitat té un cost, i moltes vegades l’augment de preu que implica una millora en la qualitat el mercat no l’accepta. Quantes vegades no ens lamentem de com és que el consumidor final compra una determinada peça de vestir en un establiment on tenen un producte de qualitat tan baixa? En lloc de lamentar-nos preguntem-nos què busca realment el client i perquè hauria de pagar més per una qualitat superior si amb la qualitat que li ofereixen ja en té prou. L’important és la qualitat percebuda més que la que pugui marca un laboratori. No és la meva intenció tirar per terra conceptes tant importants com Qualitat o Innovació, però si posar aquests dos termes, que a vegades utilitzem com a paraules màgiques, en el seu correcte context. Quan pensem en Innovació hem de pensar en procés i no només en innovació de producte, i quan pensem en qualitat preguntem-nos primer quin nivell de qualitat esta disposat a pagar el mercat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>